Készüljünk együtt egy többnapos őszi pontyozásra

Beköszöntött az ősz. A közösségi oldalak tele vannak szebbnél szebb pontyok fogásának képeivel. Sokan nézzük ezeket a képeket és kérdezzük magunktól, hogyan sikerült horogra csábítani?

               Kevés szó esik arról, hogy ezeket horgászatokat megelőzi egy elég hosszadalmas felkészülés. Nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy már hónapokkal korábban elkezdődik a peca. Ki kell választani a helyet és az időpontot és ha olyan helyre megyünk, le is kell foglalni. Ahogy közeledik a várva várt időpont, egyre több mindenre kell gondolni. Nekem az utolsó pár hét olyan, mint a gyerekeknek a karácsony várása. Izgalommal tölt el, hogy milyen előkéket kössek meg, milyen csalival cserkésszem be a halakat és meg van-e minden kényelmi felszerelésem. A horgászat megkezdése a dobozok bontogatásával ér fel, a túra végén pedig kiderül, hogy a sokadik csíkos zoknit vagy a nagyon-nagyon vágyott piros bringát (Xbox-ot) találtam-e a dobozban.

               Arra gondoltam, mivel három hét múlva indulok én is a szokásos őszi egyhetes horgászatomra, megosztanám Veletek a készülődésemet, három részre bontva.

 

  1. Az elsőben, a számomra a legfontosabbat, az „utolsó 20 centit”, vagyis a végszerelékeket mutatnám meg.
  2. A második részben a csalikat és az etetési praktikákat vázolnám fel.
  3. A harmadik részben bemutatnám azokat a termékeket, amelyek komfortosabbá tehetik a vízparton való tartózkodásunkat.

A Végszerelék

Ha eldöntöttük, hogy hová megyünk horgászni, akkor nagy valószínűséggel azt is tudjuk, hogy milyen módon fogjuk a végszerelékünket bejuttatni. Más előkét használok dobáskor és mást behordáskor.

Dobáskor helikopter szereléket használok, behordásos horgászatkor pedig egyszerű elhagyós oldalklipszes ólomkapcsot, gumiharanggal.

Először nézzük a helikopter szereléket, ami talán a legnagyobb biztonságot garantálja, hogy a horogelőke ne tekeredjen fel és emiatt hosszú ideig kelljen várjunk hiába.

Számomra a legfontosabb a halak védelme és ezért meg is teszek mindent. A helikopter szereléknél egyre többet használok leadcore helyett 0,70-0-80-as fluorocarbon zsinórt, amit nem kötök, hanem krimpelek. Ez a szerelék úgy van összeállítva, hogy a főzsinór szakadásakor a hal ne cipelje magával az ólmot.

Amire szükségünk lesz az elkészítéséhez:

Dupla 0,8mm-es krimpcső, krimpelő fogó, 90centiméter hosszú 0,70mm fluorocarbon zsinór, heli-chod beads, nagykarikás helikopter forgó, hosszú gumikúp, 110-130grammos forgós távdobó ólom.

Helikopter szerelék készítése lépésről léplésre

1. Vágjuk enyhén ferdére a fluorocarbont és fűzzük át a krimpcső egyik oldalán.

2. Bújtassuk át a zsinórt az ólom forgóján.

3. Fűzzük vissza a krimpcső másik oldalán és olvasszuk meg öngyújtóval a zsinór végét.

4. Ha 100%-os a  fluorocarbon zsinór, nem fog lánggal égni, hanem szépen kúposan megolvad.

5. Húzzuk vissza ütközésig a zsinórt, állítsuk be a fül nagyságát, ami kb. 3mm.

6. Krimpelőfogóval nyomjuk össze a csövet, lehetőleg ne a lapos oldalát, hanem a nyolcas forma álljon fölfelé, akkor lesz tökéletes a rögzítés és így nem lapítja a csövet, hanem hengeresen összepréseli, ami nem sérti a zsinórt.

7. Tegyük fel a hosszú gumikúpot.

8. Jöhet a heli chod beads, itt is ügyeljünk a helyes irányra, először a félkúpos hosszabb rész kerüljön fel.

9. Tegyük fel a nagykarikás heli chod forgót.

10. Rögzítsük a gyönggyel.

11. Krimpeljük meg a fluorocarbon másik végét is.

Kész is a komplett előkénk, helikopter szerelék combi rig horogelőkével. Nyugodtan jutalmazzuk meg magunkat egy sörrel! Ügyesek voltunk!

 Az alábbi két képen látszik, ahogy szakadáskor a gyönggyel együtt a forgó és a horogelőke is szépen le tud csúszni így a hal szájából nem fog lógni egy 120 grammos ólom.

Fontos, hogy ilyenkor vagy combi rig-et készítek, vagy jó minőségű bevonatos előkezsinórt használok a horogelőke elkészítéséhez. A combi rig-et 0,45-ös fluorocarbon zsinórból és 25lbs-ás fonott előkezsinórból kötöm össze. A keletkezett csomóra pedig ólompasztát teszek.

A flourocarbon zsinór a vízben láthatatlan, fárasztáskor nem dörzsöli le a hal nyálkáját, mint a hagyományos leadcore, kevésbé rágja bele magát az akadóba, mint a fonott zsinór, a combi rig-ben pedig biztosítja a kellő merevséget dobáskor, a felcsavarodás megelőzésére.

Elhagyós szerelék behordásos pecához

Amire szükség van az elkészítéséhez:

Ólom mentes 45 lbs leadcore, ólomkapocs, kúpos gumiharang, forgós gyorskapocs, nagyobb méretű kapcsosforgó, vékony kötöződrót.

Fontos, hogy a kapocs oldalklipszét vissza kell vágni a felére és nem kell betenni a rögzítő tüskét. Ilyenkor nehezebben hagyja el súlyt, viszont szakadáskor úgy működik, mint egy in-line szerelék, tehát szinte csak a horogelőkével megy a hal. Ha bent van a tüske és vissza van vágva klipsz, általában már az első fejrázásra elhagyja a súlyt és nagy távolságról könnyebb a halat fárasztani. Mivel én behordáshoz a TF Gear Commercial Concept 3 méteres 2,5lbs botjait használom, ezért a lehetőségekhez képest mindig megpróbálom csónakból fárasztani a halat.

Nem szeretek a biciklibelső gumit használni a kavics rögzítésére. A fekete guminak van egy jellegzetes szaga, ami engem is riaszt. Ugyanolyan könnyű egy darab vékony kötöződrótból megcsinálni. Arról nem beszélve, ha nem elég feszes, már a csónakba az ölembe hullik a kő. A drót hamar eloxidálódik, a kavics meg kavics.

A kőnél figyelembe kell venni, hogy a sűrűsége közel sem azonos az óloméval, tehát ahol a nagy távolság miatt akár 200 grammos ólmot használunk, oda nagyon karcsú lesz az azonos térfogatú kő.

(Az ólom sűrűsége:11.340kg/m3  a gránité:3.000kg/m3 )

Horogelőke

A végére egy érdekességet mutatnék, mégpedig a Carp Sprit Camo Skin előkezsinórjából készítek egy horogelőkét. Mindig is érdekeltek a horgászatban az újdonságok és az érdekességek. Szeretek kísérletezni és kipróbálni minden féle horgot, zsinórt stb. Erre a zsinórra is kíváncsi vagyok, hogyan fog működni „éles” helyzetben.

Teljesen fordítva működik, mint a klasszikus bevonatos előkezsinórok, itt kívül van egy nagyon lágy fonott dyneema réteg és belül egy merev fluorocarbon szál.

1. Azzal kezdem, hogy kihúzok kb. 15-20 centi fluorocarbont és levágom, így kapok egy olyan hosszúságú lágy részt.

2. Felhúzok egy ütközőt, aminek igazából akkor van jelentősége, ha két bojlit rakok az előkére

3. Megkötöm a fület a stoppernek.

4. Következik a 3,7mm-es karika, amit először csak egy sima hurokkal rögzítek, hogy tudjam még állítani és utána jöhet a bojli, ami jelen esetben egy 24mm-es Nikl 68 Criticals. (könnyitett bojli)

5. A karikába mehet a Korda Krank 4-es horog, amit úgy állítok be, hogy a karika, a horog hegye és a szakál közötti résszel legyen szemben.

6. Megkötöm a horgot egy csomómentes kötéssel. Nem szoktam extrém hosszúságú hajszálat hagyni, a 24-es golyónak is kb. másfél centi.

7. Ritkán használok gyári horog befordítót, pláne az ilyen nagyon íves horgoknál, mint a Krank. Inkább levágok egy kb. 2 cm-es zsugorcsövet, hegyes fűzőtűvel a végétől számítva 3mm-re kívülről beleszúrok és visszahúzom az előke végét.

8. Levágom a zsugorcső végét 45 fokban.

9. Gőz fölött a zsugorcső elnyeri végső formáját. Úgy alakítom, hogy ne lógjon túl a horoghegy vonalán a cső vége. Mehet rá a gyorskapocs szilikoncső és végül kötök egy rövid fület a zsinórra.

10. El is készültem, egy félig merev előke lett a végeredmény. Lehet rá tenni ólompasztát a horog végétől kb. 3 cm-re.

Ha kedvet kaptatok a kötözgetéshez, vágjatok bele! Nekem általában egy fél horgászattal felér.