Bojlis botokkal ismerkedtünk

Nem telik el nap úgy, hogy a legnépszerűbb közösségi portál horgászattal foglalkozó csoportjaiban ne jelenne meg két-három kérdés arról, hogy milyen horgászbotot vegyek, vagy konkrét kérdést tesznek fel egy adott botról. Kedvencem, amikor már valaki megvette és utána kezd el érdeklődni, hogy jó döntést hozott-e.

Azoknak szeretnénk egy kis segítséget nyújtani most, akik nagyobb távolságok elérésében gondolkodnak, úgynevezett bojlis botokkal. Nem a botoknak szerettünk volna reklámot csinálni, mert nem mindegyiket áruljuk üzletünkben, a valóságban szerettük volna látni, hogy milyenek és most ezt az 5 botot dobta a ki gép.

Főzsinórnak  0,25mm-es Trabucco XPS Velvet Procast-ot használtunk, amivel nagyon meg voltunk elégedve. Dobóelőkének 0,26mm-es, 20,8 kg szakítószilárdságú Nevis Whisper fonott zsinórt kötöttük Albright csomóval a Shimano Ultegra 14000XTD orsókra. Az ólmok forgós hatszög alakú horizonok voltak, 100, 110 és 120 grammosak, egy helikopter leadcore előke végén. Nem tettünk fel csalit, ezért az eredményekhez nem árt azt is hozzáadni, jobban mondva elvenni.

Az eredeti elképzelés az volt, hogy minden botot három méretű ólommal próbálunk ki. Sajnos ezt időhiány miatt nem nagyon sikerült tartanunk. Kicsit későn kezdtünk neki a dobálásnak és sokkal alaposabban kellett volna az egészre rákészülni. Értem ezalatt, hogy sikerült jó pár ólmot eldobálnunk a semmibe így majdnem kifogytunk belőle, a pályát oda-vissza ki kellett volna mérni, mert sok volt a felesleges gyaloglás. (7-8 km-t sikerül sétálgatnunk hirtelen) Ami megint érdekes eredményeket hozott volna, mert akkor viszont szembe szélbe kellett volna dobnunk és vagy átlagot számolunk, vagy két külön táblázatba kellett volna rendezni a dobásokat. Maradjunk annyiban, hogy sehogy nem egyszerű. Esetleg egy optimális 25 Celsius fokos hőmérséklet melletti teljes szélcsendet fogunk egyszer kivárni. 🙂

Nézzük, milyen botokat vittünk magunkkal:

Prologic Cruzade 3,9m 3,5 Lbs 2 részes

Nevis Mytho 3,9m 3,5Lbs 2 részes

Fox Horizon 3,9m 3,5Lbs + Shimano BBLC

Shimano Tribal Carp TX2 3,96m 3,5Lbs Intensity

Prologic C3 RAS 3,9m 3,5Lbs

AKKOR LÁSSUK AZ EREDMÉNYEKET:

A táblázatból látszik, hogy Prologic belépő botja a Cruzade kellemes csalódás távolság szempontjából. Azt azért hozzá kell tennem, mint ahogy az elején is mondtam, hogy sok minden befolyásolta az elért távolságokat. A Cruzade volt az első bot, amivel dobni kezdtünk és akkor még volt egy 15-25km/órás hátszelünk, valamint a kezdés lendülete is vitt előre bennünket. Maga a bot a második volt lágyságban az 5 másikhoz mérten. Dobás után elég sokáig „rezgett” a blank és nem tudom, meddig bírná ezt az igénybevételt. Az viszont tény, hogy átlag pontyhorgásznak nem rossz választás.

A második botunk a Nevis Mytho volt, ami „K” gyűrűsorral van szerelve. Nekem ez a bot tűnt a leglágyabbnak, valószínűleg azoknak lehet jobb választás, akik a szeretnék bojlis bottal is élvezni a „kisebb” pontyok fárasztását, persze ez azért messze van egy feeder bottól. Ettől függetlenül hamarabb lecsillapodik, mint az első bot. A gyűrűk nekem elég kicsik ehhez a bothoz és ezzel volt a legtöbb szakadásunk is. Ár-érték arányban vállalható.

A harmadik versenyzőnk kilógott a sorból, mert nem új bot. A Fox Horizon egy igazi kemény pálca, bőven több lehet, mint 3,5 libra a tesztgörbéje. Ennek a botnak a 120 gramm nem ellenfél, ezért nem is próbáltuk a kisebb ólmokkal. Viszont nagyobb nem volt nálunk, ami biztosan befolyásolta dobástávot. A szél is alacsonyabb fokozatra kapcsolt, ami megint ronthatott a távon. Az érezhető, hogy a blank-ban benne van az anyag. Jó vele dobni, a merevsége ellenére is. Szerintem egy tönkretehetetlen bot.

Negyedik a sorban a Shimano Velocity 2017-ben ráncfelvarráson átesett botja, a Tribal TX2. Mindkettőnknek nagyon tetszett, mind kinézetre, mind dobásilag is. Sokan írták FB-on és személyesen is sok embertől hallottam, hogy nagyon merev bot. Nekem nem tűnik annak, ettől vannak sokkal keményebbek is. Csalóka az eredmény, mert az elején féltettük egy kicsit és már ólmunk is alig maradt, ezért a dobások visszafogottabbak voltak. Azt gondolom, maradt még benne tartalék rendesen. Szerintem sok horgászt fog szép élményekkel megajándékozni.

Végül, de nem utolsó sorban, a Prologic C3 RAS, ami a TX2 mellett szintén nagyon szimpatikus pálca. Kecses, jellegzetes kinézettel, árban a felső-közép kategóriában, de azt kell mondjam, megéri. Ebben is maradt tartalék, nem is kevés. A C3 már azoknak is ajánlott, akik több időt töltenek a parton, esetleg versenyzői ambíciót dédelgetnek.

Bodó Sándor
Makay Péter

3990 Forint felett ingyen szállítunk az országon belül.